Tóth Laura vagyok, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar negyedéves magyar–latin szakos hallgatója. A kutatásom során egy 16. századi történelmi személy, Ludovico Gritti drámai megjelenítéseivel foglalkozom, azon belül is Szigligeti Ede Gritti című drámájával, és egy kortárs szerzőpáros, Győrei Zsolt és Schlachtovszky Csaba Vízkereszti Gritti, avagy a bőrre menő játék című darabjával.

Tóth Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Tóth Laura (SZTE)

2024

Színház akkor és most, avagy Ludovico Gritti utóélete

Mitől lesz igazán sikeres egy színdarab? Mi vonzza tömegesen a nézőket 15 éven keresztül a Nemzeti Színházba? Mi a siker titka? Mire kapja fel hamarabb a fejét a néző: az elismert író, rendező nevére, az ünnepelt színészekre, egy jó kritikára, talán egy közismert, mindenkit érintő témára? Mi az oka annak, hogy egy 16. századi történelmi figura – akinek a létezése mára már szinte feledésbe merült – 15 éven át uralja nemcsak a Nemzeti Színházat, de a vidéki színházakat is?

Ludovico Gritti neve ma már keveseknek cseng ismerősen, azt pedig még kevesebben tudják róla, hogy a 16. században milyen fontos és befolyásos embernek számított. Szoros kapcsolatot alakított ki az Oszmán Birodalom vezetőivel, részt vett a magyarországi tárgyalásokon, sőt még Magyarország kormányzójának is kinevezték, ennek ellenére, ha megkérdeznénk az utca emberét, hogy Magyarországnak hány kormányzója volt, Gritti aligha szerepelne a névsorban.

Az utókor mégis felfigyelt személyére, ugyanis két dráma is íródott az ő főszereplésével. A 19. században Szigligeti Ede ír történelmi drámát Gritti címmel, ami igen hamar közönségkedvencé vált, ugyanis csak a Nemzeti Színházban tizenöt évig játszották, de a vidéki színpadokon is igen közkedvelt volt. Az elsöprő sikerekhez hozzájárulhatott, hogy a korszak két ünnepelt színésze is játszott a darabban, Egressy Gábor alakította Grittit, Laborfalvi Rózát pedig Margit szerepében láthatta a közönség. Valamint nem is olyan régen, 2022-ben jelent meg Győrei Zsolt és Schlachtovszky Csaba közös darabja a Vízkereszti Gritti, avagy a bőrre menő játék címmel. Ugyan nem aratott elsöprő sikert a közönség körében, de Gritti utóéletéhez igenis hozzájárult. Az előadásom során erről a két darabról szeretnék bővebben beszélni.

Absztraktok

Ismerd meg további előadóinkat!

Andl-Beck Boróka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Andl-Beck Boróka (ELTE)

Az együttérzés lehetősége – A brit rabszolga-kereskedelem felszámolása Ann Yearsley és William Turner ábrázolásaiban

Bakonyi Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Bakonyi Márton (PTE)

Szerelem, szerelem, mi a csuda vagy te? – A közköltészeti műalkotás hermeneutikája

Érchegyi Attila, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Érchegyi Attila (ÓE)

Szövegkritikai elemzés szoftveres támogatása

A hallgatói konferencia résztvevőjének profilképét helyettesítő ikon, szürke emberi sziluetett ábrázoló helykitöltő

Erdélyi Anita (SZTE)

A Hunyadi-tragédia Habsburg szemszögből

Erdős Angelika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Erdős Angelika (SZTE)

„én a’ Görögök között nem láttam eddig semmi jeledet” – Egy Colluthus-betét Haller János Trója-históriájában

Farkas Mónika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Farkas Mónika (SZTE)

„Quel che mi pare è che, se non altro, sarà un po’ diversa dalle altre vite proprie” – Massimo d’Azeglio I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása Giuseppe Torelli tollából

Forró-Bathó Eszter-Anna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Forró-Bathó Eszter-Anna (BBTE)

Történelem és történelmi hősök ábrázolása a 17. századi politikai érdekek és a 21. századi popkultúra világában

Hári Kata, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Hári Kata (ELTE)

A haldoklás művészetének három arca – Kép és szöveg viszonya az Ars moriendi-kéziratban, Blockbuchokban és a tipografikus kiadásokban

Helmrich Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Helmrich Márton (ELTE)

A magyarországi neolatin gyászversirodalom és Rimay János Epicédiuma

Horváth Margaréta, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) szervezője 2023-tól.

Horváth Margaréta (PTE)

Balassi Bálint és Rimay János vallásos énekei a Tholnay-énekeskönyvben – Kéziratos szöveghagyomány az Istenes énekek megjelenése előtt

Illés Kornél András, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Illés Kornél András (ELTE)

Disztópikus jövőkép mint érvelési eszköz Zrednai (Vitéz) Jánosnál

Karácsony Dávid, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Karácsony Dávid (ELTE)

Test és halál – Gyászfeldolgozás Nemesianus eklogaköltészetében

Mészáros Éva, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Mészáros Éva (ELTE)

Táj és identitás – A vidék idill korokon átívelő jelentősége az angol kulturális emlékezetben

Molnár Dániel, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Molnár Dániel (DE)

Ősök és hősök – Az elődök, illetve a múlt tisztelete és szerepe a Habsburg-dinasztia reprezentációjában

Nagy Emese, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Nagy Emese (ELTE)

„The Stately Homes of England” – Utópikus-szatirikus olvasatok Ben Jonson To Penshurst (1616) és Alexander Pope Epistle to the Earl of Burlington (1731) uradalomverseiről

Oláhné Kispál Anita, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Oláhné Kispál Anita (SZTE)

A Torkolatcsönd értelmezése a barokk tükrében

Pardi Boglárka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Pardi Boglárka (ELTE)

A történelem hálójában – Havelok, a dán

Petrovity Ádám, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Petrovity Ádám (SZTE)

A humanista, akit nem lehetett elhallgattatni – Tranquillus Andronicus számvetése

Polgár Hanna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Polgár Hanna (PTE)

„Azon versekben a Geniuson értetik egy olyan személy…” – Kísérlet a kora újkori magyar nyelvű drámairodalom Genius-fogalmának körülírására

Ráday Zsófia, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Ráday Zsófia (ELTE)

Örökifjú bestiák – A közép- és kora újkori bestiáriumok hagyománya a kortárs magyar irodalomban

Rákóczy Krisztina, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rákóczy Krisztina (ELTE)

A fráterellenes tartalmak változása a Piers Plowman kézirataiban

Rapa Annamária, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rapa Annamária (BBTE)

Múlt és jövő a régiség középiskolai tanításában

Sediánszky Nóra, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Sediánszky Nóra (PTE)

Veronica Franco, Velence és a „szárnyas idő”

Szalai Fatima Eszter, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szalai Fatima Eszter (PPKE)

Zöld erdőben, sík mezőben sétál egy madár – Közelítés a magyar vokális folklór jambikus lejtésű dalaihoz két közköltészeti szövegcsalád variálódásának vizsgálatán keresztül

Szász Keve, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szász Keve (SZTE)

Irodalmi horcruxok – Antik művek szerves továbbélése egy humanista pásztoreklogában

Telepóczki Lili, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Telepóczki Lili (DE)

Historia docet, fabula delectat – Történelem és fikció a Megszabadított Jeruzsálemben

Topos Annabella, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Topos Annabella (ELTE)

Az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet aspektusai Pázmány Péter Feleletében és a Kalauzban

Varga Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Varga Laura (DE)

A végidők bibliai képei – Adso Dervensis és az Antikrisztus eljövetele

Verner Ferenc (DE)

Prefektusok, udvarbírák és porkolábok Ecseden a 17. század első felében