Horváth Margaréta a Pécsi Tudományegyetem Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskolájának harmadéves doktorandusza. Készülő disszertációjában Balassi Bálint és Rimay János Istenes énekeinek kiadásaival foglalkozik.

Horváth Margaréta, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Horváth Margaréta (PTE)

2024

Balassi Bálint és Rimay János vallásos énekei a Tholnay-énekeskönyvben – Kéziratos szöveghagyomány az Istenes énekek megjelenése előtt

Balassi Bálint és Rimay János vallásos költeményeinek antológiája, az ún. Istenes énekek mintegy félszáz kiadást ért meg a 17–18. században, ezáltal gyülekezeti énekeskönyvek mellett a korszakban leggyakrabban kibocsátott, magánájtatossági célokat szolgáló kiadványnak tekinthető. Népszerűsége ellenére a kiadás körülményeiről mindmáig szinte semmit sem tud bizonyosan a kutatás. Tervezett előadásomban egy olyan, eddig kevéssé vizsgált forrásra kívánok koncentrálni, mely potenciálisan kapcsolatba hozható az Istenes énekek később megjelent edícióival; mely ha nem is közvetlen előzményként, de mindenképpen viszonyítási pontként szolgálhat az Istenes énekek múltjának feltárásában.

Tholnay Ferenc énekeskönyve egy a 17. század elején, feltehetőleg 1614 és 1621 között keletkezett vegyes tartalmú kéziratos gyűjtemény, melynek szöveganyagát mindezidáig csak érintőlegesen vizsgálta a kutatás. A kódexben a latin és magyar nyelvű szentírásidézetek, az orvosság- és ételreceptek, illetve a döntő többségében vallási témájú prózai szövegek az Istenes énekek kiadásaiból származó művek is megtalálhatóak. A több esetben más forrásból nem ismert szövegvariánsokat is tartalmazó gyűjtemény így kiemelt figyelmet érdemel az Istenes énekek múltjának feltárásában: a szövegek elemzésének segítségével teljesebb képet kaphatunk a nyomtatásban megjelent antológia kibocsátása előtti, korai szöveghagyományról. Ugyan korábban Klaniczay Tibor foglalkozott a Tholnay-énekeskönyv Balassi–Rimay-anyagával, eredményei az idők során némiképp perifériára szorultak: a szövegváltozatok nem kerültek összevetésre más forrásokkal, így az Istenes énekekkel sem. Előadásom arra a kérdésre keresi a választ, hogy az énekeskönyvbe foglalt Balassi-, illetve Rimay-énekek szövegváltozatai kapcsolatba hozhatóak-e a nyomtatásban megjelent kiadásokkal. Reményeim szerint a probléma feltárásával közelebb juthatunk azon Balassi–Rimay-énekek szöveghagyományának körvonalazásához, mely az Istenes énekek előtti időkben létezett.

Absztraktok

Ismerd meg további előadóinkat!

Andl-Beck Boróka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Andl-Beck Boróka (ELTE)

Az együttérzés lehetősége – A brit rabszolga-kereskedelem felszámolása Ann Yearsley és William Turner ábrázolásaiban

Bakonyi Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Bakonyi Márton (PTE)

Szerelem, szerelem, mi a csuda vagy te? – A közköltészeti műalkotás hermeneutikája

Érchegyi Attila, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Érchegyi Attila (ÓE)

Szövegkritikai elemzés szoftveres támogatása

A hallgatói konferencia résztvevőjének profilképét helyettesítő ikon, szürke emberi sziluetett ábrázoló helykitöltő

Erdélyi Anita (SZTE)

A Hunyadi-tragédia Habsburg szemszögből

Erdős Angelika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Erdős Angelika (SZTE)

„én a’ Görögök között nem láttam eddig semmi jeledet” – Egy Colluthus-betét Haller János Trója-históriájában

Farkas Mónika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Farkas Mónika (SZTE)

„Quel che mi pare è che, se non altro, sarà un po’ diversa dalle altre vite proprie” – Massimo d’Azeglio I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása Giuseppe Torelli tollából

Forró-Bathó Eszter-Anna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Forró-Bathó Eszter-Anna (BBTE)

Történelem és történelmi hősök ábrázolása a 17. századi politikai érdekek és a 21. századi popkultúra világában

Hári Kata, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Hári Kata (ELTE)

A haldoklás művészetének három arca – Kép és szöveg viszonya az Ars moriendi-kéziratban, Blockbuchokban és a tipografikus kiadásokban

Helmrich Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Helmrich Márton (ELTE)

A magyarországi neolatin gyászversirodalom és Rimay János Epicédiuma

Illés Kornél András, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Illés Kornél András (ELTE)

Disztópikus jövőkép mint érvelési eszköz Zrednai (Vitéz) Jánosnál

Karácsony Dávid, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Karácsony Dávid (ELTE)

Test és halál – Gyászfeldolgozás Nemesianus eklogaköltészetében

Mészáros Éva, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Mészáros Éva (ELTE)

Táj és identitás – A vidék idill korokon átívelő jelentősége az angol kulturális emlékezetben

Molnár Dániel, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Molnár Dániel (DE)

Ősök és hősök – Az elődök, illetve a múlt tisztelete és szerepe a Habsburg-dinasztia reprezentációjában

Nagy Emese, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Nagy Emese (ELTE)

„The Stately Homes of England” – Utópikus-szatirikus olvasatok Ben Jonson To Penshurst (1616) és Alexander Pope Epistle to the Earl of Burlington (1731) uradalomverseiről

Oláhné Kispál Anita, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Oláhné Kispál Anita (SZTE)

A Torkolatcsönd értelmezése a barokk tükrében

Pardi Boglárka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Pardi Boglárka (ELTE)

A történelem hálójában – Havelok, a dán

Petrovity Ádám, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Petrovity Ádám (SZTE)

A humanista, akit nem lehetett elhallgattatni – Tranquillus Andronicus számvetése

Polgár Hanna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Polgár Hanna (PTE)

„Azon versekben a Geniuson értetik egy olyan személy…” – Kísérlet a kora újkori magyar nyelvű drámairodalom Genius-fogalmának körülírására

Ráday Zsófia, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Ráday Zsófia (ELTE)

Örökifjú bestiák – A közép- és kora újkori bestiáriumok hagyománya a kortárs magyar irodalomban

Rákóczy Krisztina, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rákóczy Krisztina (ELTE)

A fráterellenes tartalmak változása a Piers Plowman kézirataiban

Rapa Annamária, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rapa Annamária (BBTE)

Múlt és jövő a régiség középiskolai tanításában

Sediánszky Nóra, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Sediánszky Nóra (PTE)

Veronica Franco, Velence és a „szárnyas idő”

Szalai Fatima Eszter, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szalai Fatima Eszter (PPKE)

Zöld erdőben, sík mezőben sétál egy madár – Közelítés a magyar vokális folklór jambikus lejtésű dalaihoz két közköltészeti szövegcsalád variálódásának vizsgálatán keresztül

Szász Keve, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szász Keve (SZTE)

Irodalmi horcruxok – Antik művek szerves továbbélése egy humanista pásztoreklogában

Telepóczki Lili, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Telepóczki Lili (DE)

Historia docet, fabula delectat – Történelem és fikció a Megszabadított Jeruzsálemben

Topos Annabella, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Topos Annabella (ELTE)

Az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet aspektusai Pázmány Péter Feleletében és a Kalauzban

Tóth Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Tóth Laura (SZTE)

Színház akkor és most, avagy Ludovico Gritti utóélete

Varga Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Varga Laura (DE)

A végidők bibliai képei – Adso Dervensis és az Antikrisztus eljövetele

Verner Ferenc, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Verner Ferenc (DE)

Prefektusok, udvarbírák és porkolábok Ecseden a 17. század első felében