Andl-Beck Boróka másodéves PhD-hallgató az Eötvös Loránd Tudományegyetem Irodalomtudományi Doktori Iskolájában, fő kutatási területe a mozgásban lévő embercsoportok reprezentációja a 18–19. századi angol irodalomban az empátia és az együttérzés vonatkozásában. Alapszakos diplomáját a Bécsi Egyetemen, mesterszakos végzettségét az ELTE-n szerezte, a 2023-as OTDK-n pedig a Drakula cigány-reprezentációjával kapcsolatos dolgozatával első helyezést ért el. Az utóbbi téma új aspektusait az Irish Embassy Bursary Programme ösztöndíj segítségével idén Írországban kutathatja tovább.

Andl-Beck Boróka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Andl-Beck Boróka (ELTE)

2024

Az együttérzés lehetősége – A brit rabszolga-kereskedelem felszámolása Ann Yearsley és William Turner ábrázolásaiban

A brit rabszolga-kereskedelem 1700-as évekbeli tetőzésekor egyre több értelmiségi szereplő, köztük a női irodalmi elit gondolta társadalmilag és morálisan károsnak a birodalom ilyen erőszakos módon történő gazdagodását. Az afrikai embermilliók kizsákmányolása ellen azonban a leghatározottabban azon írók, költők álltak ki, akik számára a kirekesztés és a szegénység nem voltak idegen fogalmak: közülük kiemelkedik Ann Yearsley, a bristoli fejőnő, aki a rabszolgák elleni erőszakról dühvel és együttérzéssel ír A Poem on the Inhumanity of the Slave Trade (1788) című versében. Yearsley keresztény hit által fűtött szövegével a társadalmi igazságosság és az emberségesség mellett érvel, egyedi pozíciója a női és a munkásosztálybeli identitás interszekciójánál pedig lehetővé teszi, hogy természetes szolidaritással forduljon a téma felé. Évtizedekkel később William Turner Slavers Throwing overboard the Dead and Dying – Typhon coming on (1840) című festménye Yearsley-éhez hasonló attitűdről árulkodik, azonban immáron Nagy-Britannia múltját, mintsem jelenét mutatja be, hiszen a brit rabszolga-kereskedelem 1807-ben, a legális rabszolgatartás pedig 1834-ben megszűnt. Mind Turner, mind Yearsley a természet hatalmasságát, a mindenható végső ítéletét hangsúlyozzák műveikben, utóbbi fenyegető hangnemben, előbbi pedig retrospektív módon, azonban mindketten nagyívű, történelmi perspektívából tekintenek rá a rabszolga-kereskedelem bűneire. Yearsley és Turner fókusza az empátia, az együttérzés, az emberségesség hiánya, melyet nyelvi és vizuális elemekkel, agresszív hangnemben és színekkel érzékeltetnek a publikummal. Az előadás célja, hogy ezen két művön keresztül bemutassa a 18. századi értelmiségi korszellem empátiához és dehumanizációhoz köthető szegmensét. Ehhez a kor meghatározó filozófusaihoz, különösen Francis Hutchesonhoz, Adam Smith-hez és David Hume-hoz fordulunk, olyan kortárs filozófusok szövegein keresztül értelmezve őket, mint Judith Butler, Emmanuel Levinas vagy Adriana Cavarero.

Absztraktok

Ismerd meg további előadóinkat!

Bakonyi Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Bakonyi Márton (PTE)

Szerelem, szerelem, mi a csuda vagy te? – A közköltészeti műalkotás hermeneutikája

Érchegyi Attila, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Érchegyi Attila (ÓE)

Szövegkritikai elemzés szoftveres támogatása

A hallgatói konferencia résztvevőjének profilképét helyettesítő ikon, szürke emberi sziluetett ábrázoló helykitöltő

Erdélyi Anita (SZTE)

A Hunyadi-tragédia Habsburg szemszögből

Erdős Angelika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Erdős Angelika (SZTE)

„én a’ Görögök között nem láttam eddig semmi jeledet” – Egy Colluthus-betét Haller János Trója-históriájában

Farkas Mónika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Farkas Mónika (SZTE)

„Quel che mi pare è che, se non altro, sarà un po’ diversa dalle altre vite proprie” – Massimo d’Azeglio I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása Giuseppe Torelli tollából

Forró-Bathó Eszter-Anna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Forró-Bathó Eszter-Anna (BBTE)

Történelem és történelmi hősök ábrázolása a 17. századi politikai érdekek és a 21. századi popkultúra világában

Hári Kata, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Hári Kata (ELTE)

A haldoklás művészetének három arca – Kép és szöveg viszonya az Ars moriendi-kéziratban, Blockbuchokban és a tipografikus kiadásokban

Helmrich Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Helmrich Márton (ELTE)

A magyarországi neolatin gyászversirodalom és Rimay János Epicédiuma

Horváth Margaréta, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) szervezője 2023-tól.

Horváth Margaréta (PTE)

Balassi Bálint és Rimay János vallásos énekei a Tholnay-énekeskönyvben – Kéziratos szöveghagyomány az Istenes énekek megjelenése előtt

Illés Kornél András, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Illés Kornél András (ELTE)

Disztópikus jövőkép mint érvelési eszköz Zrednai (Vitéz) Jánosnál

Karácsony Dávid, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Karácsony Dávid (ELTE)

Test és halál – Gyászfeldolgozás Nemesianus eklogaköltészetében

Mészáros Éva, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Mészáros Éva (ELTE)

Táj és identitás – A vidék idill korokon átívelő jelentősége az angol kulturális emlékezetben

Molnár Dániel, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Molnár Dániel (DE)

Ősök és hősök – Az elődök, illetve a múlt tisztelete és szerepe a Habsburg-dinasztia reprezentációjában

Nagy Emese, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Nagy Emese (ELTE)

„The Stately Homes of England” – Utópikus-szatirikus olvasatok Ben Jonson To Penshurst (1616) és Alexander Pope Epistle to the Earl of Burlington (1731) uradalomverseiről

Oláhné Kispál Anita, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Oláhné Kispál Anita (SZTE)

A Torkolatcsönd értelmezése a barokk tükrében

Pardi Boglárka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Pardi Boglárka (ELTE)

A történelem hálójában – Havelok, a dán

Petrovity Ádám, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Petrovity Ádám (SZTE)

A humanista, akit nem lehetett elhallgattatni – Tranquillus Andronicus számvetése

Polgár Hanna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Polgár Hanna (PTE)

„Azon versekben a Geniuson értetik egy olyan személy…” – Kísérlet a kora újkori magyar nyelvű drámairodalom Genius-fogalmának körülírására

Ráday Zsófia, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Ráday Zsófia (ELTE)

Örökifjú bestiák – A közép- és kora újkori bestiáriumok hagyománya a kortárs magyar irodalomban

Rákóczy Krisztina, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rákóczy Krisztina (ELTE)

A fráterellenes tartalmak változása a Piers Plowman kézirataiban

Rapa Annamária, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rapa Annamária (BBTE)

Múlt és jövő a régiség középiskolai tanításában

Sediánszky Nóra, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Sediánszky Nóra (PTE)

Veronica Franco, Velence és a „szárnyas idő”

Szalai Fatima Eszter, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szalai Fatima Eszter (PPKE)

Zöld erdőben, sík mezőben sétál egy madár – Közelítés a magyar vokális folklór jambikus lejtésű dalaihoz két közköltészeti szövegcsalád variálódásának vizsgálatán keresztül

Szász Keve, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szász Keve (SZTE)

Irodalmi horcruxok – Antik művek szerves továbbélése egy humanista pásztoreklogában

Telepóczki Lili, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Telepóczki Lili (DE)

Historia docet, fabula delectat – Történelem és fikció a Megszabadított Jeruzsálemben

Topos Annabella, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Topos Annabella (ELTE)

Az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet aspektusai Pázmány Péter Feleletében és a Kalauzban

Tóth Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Tóth Laura (SZTE)

Színház akkor és most, avagy Ludovico Gritti utóélete

Varga Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Varga Laura (DE)

A végidők bibliai képei – Adso Dervensis és az Antikrisztus eljövetele

Verner Ferenc (DE)

Prefektusok, udvarbírák és porkolábok Ecseden a 17. század első felében