Az előadás célja megvizsgálni két angol költő, Ben Jonson (1572–1637) és Alexander Pope (1688–1744) egy-egy művét (To Penshurst és Epistle to the Earl of Burlington), melyek feltevésem szerint műfajilag egyaránt az angol uradalomversek közé tartoznak. Az előadás doktori kutatásom egy szegmensét igyekszik bemutatni: hogyan jelölik az utópikus és szatirikus elemek e műfajon belüli változásokat az irodalmi képek és szimbólumok révén, a korábban, Jonson verse által meghatározott konvenciók alapján. Emellett, doktori kutatásom egyik legfőbb kérdése, hogy vajon Pope Burlington-episztolája haszonnal olvasható-e az uradalomversek hagyományában – ebben az előadásban élek azzal a feltételezéssel, hogy igen, és Jonson To Penshurst versével való összehasonlításban az utópikus és szatirikus elemek műfajon belüli változásait vizsgálom. Jonson verse, tévesen ugyan, de a kánonban a műfaj első példájaként ismert, s ilyenként meghatározónak tekinthető a műfaj alapköveit illetően. A két vers klasszikus, bibliai és természeti képi világának elemzésével azt mutatom be, ahogyan Pope versében az utópikus és szatirikus elemek aránya megváltozik, s amellett érvelek, hogy ez műfajon belüli változásokat jelöl. Kitérek arra, hogy a szatirikus és utópikus elemek milyen célt szolgálnak a műfaj kontextusában, hogyan formálják azt, s arra is, hogy a használatukban megfigyelhető változás mögött milyen történeti és irodalomtörténeti okok állhatnak. Ehhez érintőlegesen vizsgálom a társadalmi dinamikákat, hierarchiákat demonstráló részeit a verseknek.
Nagy Emese, elsőéves PhD-hallgató az Eötvös Loránd Tudományegyetem Irodalomtudományi Doktori Iskolájában. Kutatási területe a tizenhetedik és tizennyolcadik századi uradalomversek, azon belül is műfajelméleti kérdésekkel foglalkozik. Alap- és mesterszakos diplomáját szintén az ELTE-n szerezte, valamint mesterszakja alatt egy félévet a Freiburgi Egyetemen tanult.

Nagy Emese (ELTE)
„The Stately Homes of England” – Utópikus-szatirikus olvasatok Ben Jonson To Penshurst (1616) és Alexander Pope Epistle to the Earl of Burlington (1731) uradalomverseiről
Absztraktok
Ismerd meg további előadóinkat!

Andl-Beck Boróka (ELTE)
Az együttérzés lehetősége – A brit rabszolga-kereskedelem felszámolása Ann Yearsley és William Turner ábrázolásaiban

Bakonyi Márton (PTE)
Szerelem, szerelem, mi a csuda vagy te? – A közköltészeti műalkotás hermeneutikája

Erdős Angelika (SZTE)
„én a’ Görögök között nem láttam eddig semmi jeledet” – Egy Colluthus-betét Haller János Trója-históriájában

Farkas Mónika (SZTE)
„Quel che mi pare è che, se non altro, sarà un po’ diversa dalle altre vite proprie” – Massimo d’Azeglio I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása Giuseppe Torelli tollából

Forró-Bathó Eszter-Anna (BBTE)
Történelem és történelmi hősök ábrázolása a 17. századi politikai érdekek és a 21. századi popkultúra világában

Hári Kata (ELTE)
A haldoklás művészetének három arca – Kép és szöveg viszonya az Ars moriendi-kéziratban, Blockbuchokban és a tipografikus kiadásokban

Horváth Margaréta (PTE)
Balassi Bálint és Rimay János vallásos énekei a Tholnay-énekeskönyvben – Kéziratos szöveghagyomány az Istenes énekek megjelenése előtt

Mészáros Éva (ELTE)
Táj és identitás – A vidék idill korokon átívelő jelentősége az angol kulturális emlékezetben

Molnár Dániel (DE)
Ősök és hősök – Az elődök, illetve a múlt tisztelete és szerepe a Habsburg-dinasztia reprezentációjában

Petrovity Ádám (SZTE)
A humanista, akit nem lehetett elhallgattatni – Tranquillus Andronicus számvetése

Polgár Hanna (PTE)
„Azon versekben a Geniuson értetik egy olyan személy…” – Kísérlet a kora újkori magyar nyelvű drámairodalom Genius-fogalmának körülírására

Ráday Zsófia (ELTE)
Örökifjú bestiák – A közép- és kora újkori bestiáriumok hagyománya a kortárs magyar irodalomban

Szalai Fatima Eszter (PPKE)
Zöld erdőben, sík mezőben sétál egy madár – Közelítés a magyar vokális folklór jambikus lejtésű dalaihoz két közköltészeti szövegcsalád variálódásának vizsgálatán keresztül

Szász Keve (SZTE)
Irodalmi horcruxok – Antik művek szerves továbbélése egy humanista pásztoreklogában

Telepóczki Lili (DE)
Historia docet, fabula delectat – Történelem és fikció a Megszabadított Jeruzsálemben

Topos Annabella (ELTE)
Az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet aspektusai Pázmány Péter Feleletében és a Kalauzban