Farkas Mónika, a SZTE BTK Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskolájának negyedéves hallgatója vagyok. A doktorképzésre benyújtott programom keretében az olasz Risorgimento időszakának négy szerzőjével – Silvio Pellico, Ippolito Nievo, Massimo d’Azeglio és Luigi Settembrini – foglalkozom. Életművük elemzésén keresztül arra a kérdésre keresem a választ, hogy az olasz nemzetet formáló tényezők, a nemzettudat fejlődésének állomásai és problémái, illetve az olasz nép a nemzeti identitáshoz való viszonya milyen megítélés alá esik a narrációkban, a nemzeti egység megformálásának mely lehetséges eszközeit emelik be a szerzők énelbeszéléseik vagy egyéb műfajú írásaik meghatározó szövegszervező elemeiként. A komplexebb kutatás érdekében figyelmem kiterjed a korszak egyéb vallás- és nyelvfilozófiai, politikai, kultúra- és oktatásszervezői írásaira is. A vizsgálódásaim fontos részét képezi továbbá a vonatkozó olaszországi levéltári források feltárása és elemzése. Az előadásomban e kutatómunka egyik meghatározó irányának, a risorgimentós patrióta- és memoárirodalom kérdésének egy részletét mutatom be Massimo d’Azeglio (1798–1866) I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása, a Giuseppe Torelli (1815–1866) által írt Lettere di Massimo d’Azeglio a Giuseppe Torelli con frammenti di questo in continuazione dei Miei ricordi közötti összefüggések alapján.

Farkas Mónika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Farkas Mónika (SZTE)

2024

„Quel che mi pare è che, se non altro, sarà un po’ diversa dalle altre vite proprie” – Massimo d’Azeglio I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása Giuseppe Torelli tollából

A korabeli autobiográfiák (és biográfiák) nem kizárólag a Risorgimento (1815–1861) eseményeiről nyújtanak komplex értelmezést, és a korszak kiemelkedő személyeinek, hőseinek emlékét őrzik, hanem e műfajok „magukra vállalták” annak szerepét is, hogy a hazafias értékeket és erényeket oly módon közvetítsék, hogy azok megerősítsék az olasz nemzeti identitástudatot, az összetartozás érzését. Ezek hiánya 1861 után továbbra is súlyos társadalmi konfliktusokat okozott az egyébként politikai, adminisztratív szempontból egyesített Olaszországban. Az egyesítés menetéről való társadalmi-kulturális diskurzus rendkívül fontos volt már közvetlenül az egység létrejöttét követően is, ugyanis az értelmiségiek érzékelték, hogy a nemzetfejlődés szempontjából szükséges minél előbb kialakítani a Risorgimentóra vonatkozó kollektív memóriát. Ez utóbbi azt a viszonyulási módot jelöli, amivel a társadalom tagjai a közös történelmi múltat egységesen értelmezik, ezáltal egységesen tudnak reagálni a saját koruk kihívásaira.

D’Azeglio és Torelli művei – előbbié nagyobb, utóbbié kisebb mértékben – hozzájárultak a posztrisorgimentós kulturális-társadalmi diskurzushoz, amelyben nem ritkán az egyesítés menetéhez és ambivalens eredményeihez kötődő csalódás is megfogalmazódik. D’Azeglio 1867-ben, posztumusz és befejezetlenül megjelent I miei ricordi („Emlékeim”) című műve bár látszólag művészi-politikai pályafutására helyezi a hangsúlyt, a narráció kiemelt pontjain elhelyezkedő digressziókban kifejtett gondolatai a Risorgimento politikai, társadalmi, egyházi és kulturális problémáira reflektálnak. Nem véletlen, hogy az előszóban kihangsúlyozza, hogy a visszaemlékezésén keresztül egyrészt az olaszok nemzeti lelkületére kíván hatni, másrészt szüleinek és a patrióták áldozatos munkájának akar emléket állítani. Ezzel szemben Torelli 1870-ben megjelent Lettere di Massimo d’Azeglio a Giuseppe Torelli con frammenti di questo in continuazione dei Miei ricordi („Massimo d’Azeglio levelei Giuseppe Torellinek, ez utóbbinak a Miei ricordihoz írt folytatás töredékeivel”) című művében d’Azeglio személyisége és tettei sokkal inkább direkt módon kerülnek előtérbe. A hibrid műfajú írás első része egy episztolárium, a második része egy „autobiográfia” (d’Azeglio által írt összefoglaló az I miei ricordihoz), a harmadik rész pedig Torelli d’Azeglio-biográfiája, vagyis az I miei ricordi folytatására tett kísérlet fejezetei. A három rész és műfaj közötti kapcsolat segítségével Torelli folyamatosan igyekszik annak létjogosultságát alátámasztani, hogy ő maga kívánta d’Azeglio önéletrajzát befejezni. Ugyanakkor izgalmas kérdések felvetésére is alkalmas, mint például, hogy a két mű által kifejtett és „elhallgatott” témák bemutatása a szent ágostoni vagy a voltaire-i önéletrajzi elbeszélői típushoz áll-e közelebb, hogyan történik az önéletrajzi elemekből az életrajzi stílusba való átmenet, hogy Torelli a szerző nem autográf gondolatainak és töredékeinek a műbe való beillesztésével új értelmezési lehetőséget adott-e az I miei ricordinak stb.

E hozzáadott részek miatt Torelli munkája, mint sok más mű az egyesülés utáni Olaszországban, hozzájárult a Risorgimentóról alkotott egységes megítélés kialakulásához, ami elősegítette egy valóban egységes olasz társadalom létrejöttét. Ehhez kapcsolódóan a kollektív emlékezet megközelítésének beemelése a vizsgálódásba értékes szempontokkal gazdagítja d’Azeglio és Torelli munkásságának kutatását.

Absztraktok

Ismerd meg további előadóinkat!

Andl-Beck Boróka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Andl-Beck Boróka (ELTE)

Az együttérzés lehetősége – A brit rabszolga-kereskedelem felszámolása Ann Yearsley és William Turner ábrázolásaiban

Bakonyi Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Bakonyi Márton (PTE)

Szerelem, szerelem, mi a csuda vagy te? – A közköltészeti műalkotás hermeneutikája

Érchegyi Attila, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Érchegyi Attila (ÓE)

Szövegkritikai elemzés szoftveres támogatása

A hallgatói konferencia résztvevőjének profilképét helyettesítő ikon, szürke emberi sziluetett ábrázoló helykitöltő

Erdélyi Anita (SZTE)

A Hunyadi-tragédia Habsburg szemszögből

Erdős Angelika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Erdős Angelika (SZTE)

„én a’ Görögök között nem láttam eddig semmi jeledet” – Egy Colluthus-betét Haller János Trója-históriájában

Forró-Bathó Eszter-Anna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Forró-Bathó Eszter-Anna (BBTE)

Történelem és történelmi hősök ábrázolása a 17. századi politikai érdekek és a 21. századi popkultúra világában

Hári Kata, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Hári Kata (ELTE)

A haldoklás művészetének három arca – Kép és szöveg viszonya az Ars moriendi-kéziratban, Blockbuchokban és a tipografikus kiadásokban

Helmrich Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Helmrich Márton (ELTE)

A magyarországi neolatin gyászversirodalom és Rimay János Epicédiuma

Horváth Margaréta, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) szervezője 2023-tól.

Horváth Margaréta (PTE)

Balassi Bálint és Rimay János vallásos énekei a Tholnay-énekeskönyvben – Kéziratos szöveghagyomány az Istenes énekek megjelenése előtt

Illés Kornél András, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Illés Kornél András (ELTE)

Disztópikus jövőkép mint érvelési eszköz Zrednai (Vitéz) Jánosnál

Karácsony Dávid, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Karácsony Dávid (ELTE)

Test és halál – Gyászfeldolgozás Nemesianus eklogaköltészetében

Mészáros Éva, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Mészáros Éva (ELTE)

Táj és identitás – A vidék idill korokon átívelő jelentősége az angol kulturális emlékezetben

Molnár Dániel, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Molnár Dániel (DE)

Ősök és hősök – Az elődök, illetve a múlt tisztelete és szerepe a Habsburg-dinasztia reprezentációjában

Nagy Emese, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Nagy Emese (ELTE)

„The Stately Homes of England” – Utópikus-szatirikus olvasatok Ben Jonson To Penshurst (1616) és Alexander Pope Epistle to the Earl of Burlington (1731) uradalomverseiről

Oláhné Kispál Anita, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Oláhné Kispál Anita (SZTE)

A Torkolatcsönd értelmezése a barokk tükrében

Pardi Boglárka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Pardi Boglárka (ELTE)

A történelem hálójában – Havelok, a dán

Petrovity Ádám, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Petrovity Ádám (SZTE)

A humanista, akit nem lehetett elhallgattatni – Tranquillus Andronicus számvetése

Polgár Hanna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Polgár Hanna (PTE)

„Azon versekben a Geniuson értetik egy olyan személy…” – Kísérlet a kora újkori magyar nyelvű drámairodalom Genius-fogalmának körülírására

Ráday Zsófia, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Ráday Zsófia (ELTE)

Örökifjú bestiák – A közép- és kora újkori bestiáriumok hagyománya a kortárs magyar irodalomban

Rákóczy Krisztina, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rákóczy Krisztina (ELTE)

A fráterellenes tartalmak változása a Piers Plowman kézirataiban

Rapa Annamária, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rapa Annamária (BBTE)

Múlt és jövő a régiség középiskolai tanításában

Sediánszky Nóra, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Sediánszky Nóra (PTE)

Veronica Franco, Velence és a „szárnyas idő”

Szalai Fatima Eszter, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szalai Fatima Eszter (PPKE)

Zöld erdőben, sík mezőben sétál egy madár – Közelítés a magyar vokális folklór jambikus lejtésű dalaihoz két közköltészeti szövegcsalád variálódásának vizsgálatán keresztül

Szász Keve, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szász Keve (SZTE)

Irodalmi horcruxok – Antik művek szerves továbbélése egy humanista pásztoreklogában

Telepóczki Lili, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Telepóczki Lili (DE)

Historia docet, fabula delectat – Történelem és fikció a Megszabadított Jeruzsálemben

Topos Annabella, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Topos Annabella (ELTE)

Az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet aspektusai Pázmány Péter Feleletében és a Kalauzban

Tóth Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Tóth Laura (SZTE)

Színház akkor és most, avagy Ludovico Gritti utóélete

Varga Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Varga Laura (DE)

A végidők bibliai képei – Adso Dervensis és az Antikrisztus eljövetele

Verner Ferenc (DE)

Prefektusok, udvarbírák és porkolábok Ecseden a 17. század első felében