Rákóczy Krisztina vagyok, másodéves doktorandusz az ELTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának A magyar és európai reneszánsz programjában. Ez a kutatás inkább az európai része ennek a meghatározásnak. Az egyik alap- és mesterképzésemet Nagy-Britanniában csináltam, és ott ismerkedtem meg a Piers Plowman kéziratok csodálatos pluralitásával. Nagyon szeretek a középkor kéziratos irodalmával foglalkozni, kifejezetten érdekel, hogy szövegek hogyan keringenek és kerülnek (fel)olvasásra különböző olvasóközösségekben. A jelenlegi kutatás pont egy kéziratos szöveg olvasóközönségeinek igen találékony interpretációs cselekedeteiről szól, és arról, hogy hogyan néz ki a szerzői revízió és újrakiadás, kéziratban terjedő irodalom esetében.

Rákóczy Krisztina, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rákóczy Krisztina (ELTE)

2024

A fráterellenes tartalmak változása a Piers Plowman kézirataiban

A kutatás William Langland Piers Plowman című versének a kézirataiban található fráterellenes anyaggal foglalkozik. Azaz azzal, hogy az elkülöníthető szerzői revíziói fázisai által hogyan változik a minorita rendi szerzetesekről alkotott kép és a velük kapcsolatos egyházi jövőkép a versben.

A Piers Plowman egy körülbelül 7 300 verssorból álló alliteratív, egyházkritikai, egyszerre teológiai és szatirikus középangol vers. Szerzője, William Langland többször módosította a Piers Plowman kéziratát, mely a 14. században kéziratos formában cirkulált. Legalább három szerzői revízióról van szó: feltételezhetően 1367 és 1370 között készült az első szövegváltozat, mely a 12. könyvvel, 2 500 sorral ér véget. 1377 és 1379 között Langland szignifikánsan kibővítette a szöveget, majd újra változtatott rajta az 1380-as évek során. A fragmentumokkal együtt 56 kortárs kéziratunk van, melyek közül egy sem szerzői kézirat.

A kéziratok revíziók szerint A, B, C és egy esetleges Z archetípusokba csoportosíthatók. Vannak olyan kéziratok, melyek kevert archetípusúak. A kéziratok között szignifikáns különbségek vannak, s az egyik izgalmas különbség, melyet ez a kutatás vizsgál, a minorita barátokat kifigurázó szatíra minőségében és mértékében jelentkezik. A Piers Plowman kritikai kiadásai mind más-más céllal születtek. Sokféleségük a komplex kézirati helyzetre vezethető vissza, ezáltal kutatásomban több kritikai kiadást is használtam: a George Kane-, az Athlone-kiadásra és az A. V. C. Schmidt-féle parallel szöveges kiadásokra támaszkodtam, továbbá Sarah Wood Piers Plowman and its Manuscript Tradition című monográfiájára, mely az archetípusokkal foglalkozik. Természetesen a Piers Plowman Electronic Archive-ot, és, ahol elérhető, digitalizált kéziratokat is használtam.

A Piers Plowman azért ennyire izgalmas, mert a fennmaradt több, mint 50 kézirat megfoghatóvá teszi, hogy hogyan működött egy „újrakiadás” a késő középkori kéziratos irodalomban egy nagyon populáris szöveg esetében.

Absztraktok

Ismerd meg további előadóinkat!

Andl-Beck Boróka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Andl-Beck Boróka (ELTE)

Az együttérzés lehetősége – A brit rabszolga-kereskedelem felszámolása Ann Yearsley és William Turner ábrázolásaiban

Bakonyi Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Bakonyi Márton (PTE)

Szerelem, szerelem, mi a csuda vagy te? – A közköltészeti műalkotás hermeneutikája

Érchegyi Attila, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Érchegyi Attila (ÓE)

Szövegkritikai elemzés szoftveres támogatása

A hallgatói konferencia résztvevőjének profilképét helyettesítő ikon, szürke emberi sziluetett ábrázoló helykitöltő

Erdélyi Anita (SZTE)

A Hunyadi-tragédia Habsburg szemszögből

Erdős Angelika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Erdős Angelika (SZTE)

„én a’ Görögök között nem láttam eddig semmi jeledet” – Egy Colluthus-betét Haller János Trója-históriájában

Farkas Mónika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Farkas Mónika (SZTE)

„Quel che mi pare è che, se non altro, sarà un po’ diversa dalle altre vite proprie” – Massimo d’Azeglio I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása Giuseppe Torelli tollából

Forró-Bathó Eszter-Anna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Forró-Bathó Eszter-Anna (BBTE)

Történelem és történelmi hősök ábrázolása a 17. századi politikai érdekek és a 21. századi popkultúra világában

Hári Kata, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Hári Kata (ELTE)

A haldoklás művészetének három arca – Kép és szöveg viszonya az Ars moriendi-kéziratban, Blockbuchokban és a tipografikus kiadásokban

Helmrich Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Helmrich Márton (ELTE)

A magyarországi neolatin gyászversirodalom és Rimay János Epicédiuma

Horváth Margaréta, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) szervezője 2023-tól.

Horváth Margaréta (PTE)

Balassi Bálint és Rimay János vallásos énekei a Tholnay-énekeskönyvben – Kéziratos szöveghagyomány az Istenes énekek megjelenése előtt

Illés Kornél András, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Illés Kornél András (ELTE)

Disztópikus jövőkép mint érvelési eszköz Zrednai (Vitéz) Jánosnál

Karácsony Dávid, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Karácsony Dávid (ELTE)

Test és halál – Gyászfeldolgozás Nemesianus eklogaköltészetében

Mészáros Éva, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Mészáros Éva (ELTE)

Táj és identitás – A vidék idill korokon átívelő jelentősége az angol kulturális emlékezetben

Molnár Dániel, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Molnár Dániel (DE)

Ősök és hősök – Az elődök, illetve a múlt tisztelete és szerepe a Habsburg-dinasztia reprezentációjában

Nagy Emese, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Nagy Emese (ELTE)

„The Stately Homes of England” – Utópikus-szatirikus olvasatok Ben Jonson To Penshurst (1616) és Alexander Pope Epistle to the Earl of Burlington (1731) uradalomverseiről

Oláhné Kispál Anita, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Oláhné Kispál Anita (SZTE)

A Torkolatcsönd értelmezése a barokk tükrében

Pardi Boglárka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Pardi Boglárka (ELTE)

A történelem hálójában – Havelok, a dán

Petrovity Ádám, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Petrovity Ádám (SZTE)

A humanista, akit nem lehetett elhallgattatni – Tranquillus Andronicus számvetése

Polgár Hanna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Polgár Hanna (PTE)

„Azon versekben a Geniuson értetik egy olyan személy…” – Kísérlet a kora újkori magyar nyelvű drámairodalom Genius-fogalmának körülírására

Ráday Zsófia, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Ráday Zsófia (ELTE)

Örökifjú bestiák – A közép- és kora újkori bestiáriumok hagyománya a kortárs magyar irodalomban

Rapa Annamária, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rapa Annamária (BBTE)

Múlt és jövő a régiség középiskolai tanításában

Sediánszky Nóra, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Sediánszky Nóra (PTE)

Veronica Franco, Velence és a „szárnyas idő”

Szalai Fatima Eszter, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szalai Fatima Eszter (PPKE)

Zöld erdőben, sík mezőben sétál egy madár – Közelítés a magyar vokális folklór jambikus lejtésű dalaihoz két közköltészeti szövegcsalád variálódásának vizsgálatán keresztül

Szász Keve, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szász Keve (SZTE)

Irodalmi horcruxok – Antik művek szerves továbbélése egy humanista pásztoreklogában

Telepóczki Lili, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Telepóczki Lili (DE)

Historia docet, fabula delectat – Történelem és fikció a Megszabadított Jeruzsálemben

Topos Annabella, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Topos Annabella (ELTE)

Az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet aspektusai Pázmány Péter Feleletében és a Kalauzban

Tóth Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Tóth Laura (SZTE)

Színház akkor és most, avagy Ludovico Gritti utóélete

Varga Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Varga Laura (DE)

A végidők bibliai képei – Adso Dervensis és az Antikrisztus eljövetele

Verner Ferenc (DE)

Prefektusok, udvarbírák és porkolábok Ecseden a 17. század első felében