A közköltészet kutatásában a folyamatok detektálása sokkal érdekesebb, mint az ebben a hagyományban keletkezett szövegek magukban. A közköltészet a fizikából ismeretes hullám–részecske kettősség metaforával is megragadható, hiszen folyamatként is leírható mint a népköltészet és az invenciózus költészet közötti „áthullámzás”. A „részecske” tulajdonsága pedig az, hogy így önálló szövegkorpusz keletkezik, melynek vizsgálata mind irodalomtörténeti, mind irodalomelméleti szempontból fontos tanulságokat hordoz. Előadásomban eddigi kutatásaim eredményeit felhasználva kívánom egy esettanulmányon keresztül bemutatni a közköltészet működését az irodalmi rétegek alakulásában a 12. századtól a 19. századig, valamint ezt elméleti keretbe illeszteni. Az előadás vezérfonalát a Szerelem, szerelem egy… / Az szerelem egy… versfelütések adják, melyek a népzenei gyűjtésekből is ismerősek lehetnek. Esterházy Pál költészetében, valamint egyéb kéziratos énekeskönyvek anyagában (elsősorban a Komáromi-énekeskönyvben) is előfordulnak ezek a frázisok. Kutatásom legfőbb kérdése, hogy a fent említett esettanulmány szövegeinek kapcsolata (a már detektált filológiai kapcsolaton kívül) leírhatók-e a hagyományban Küllős Imola U-alakú cső metaforáját revideálva a Hans-Georg Gadamer által kidolgozott hermeneutikai kör fogalmával. Igen is, meg nem is. Befolyásoló tényező a múlt és a jövő.
Bakonyi Márton vagyok, a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának negyedéves magyar-történelem szakos hallgatója. Már az egyetem első félévben felkeltette érdeklődésemet a régi magyarországi irodalom, e rajongásom azóta sem múlt el. Számomra a régi irodalom legizgalmasabb szeglete a közköltészet/közösségi költészet/köztes költészet (részint szórakoztató reflektálatlansága miatt), melynek szerelmi témájú verseivel foglalkoztam/foglalkozom behatóan, bennük kerestem Balassi Bálinton átszűrődő nemzetközi hagyományok morzsáit, valamint keletkezési és műfaji sajátosságokat. A filológiai munka mellett a közköltészet működésének megfigyelése, leírása is elengedhetetlen aspektusa a kutatásomnak, melyet egyre hangsúlyosabbnak érzek.

Bakonyi Márton (PTE)
Szerelem, szerelem, mi a csuda vagy te? – A közköltészeti műalkotás hermeneutikája
Absztraktok
Ismerd meg további előadóinkat!

Andl-Beck Boróka (ELTE)
Az együttérzés lehetősége – A brit rabszolga-kereskedelem felszámolása Ann Yearsley és William Turner ábrázolásaiban

Erdős Angelika (SZTE)
„én a’ Görögök között nem láttam eddig semmi jeledet” – Egy Colluthus-betét Haller János Trója-históriájában

Farkas Mónika (SZTE)
„Quel che mi pare è che, se non altro, sarà un po’ diversa dalle altre vite proprie” – Massimo d’Azeglio I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása Giuseppe Torelli tollából

Forró-Bathó Eszter-Anna (BBTE)
Történelem és történelmi hősök ábrázolása a 17. századi politikai érdekek és a 21. századi popkultúra világában

Hári Kata (ELTE)
A haldoklás művészetének három arca – Kép és szöveg viszonya az Ars moriendi-kéziratban, Blockbuchokban és a tipografikus kiadásokban

Horváth Margaréta (PTE)
Balassi Bálint és Rimay János vallásos énekei a Tholnay-énekeskönyvben – Kéziratos szöveghagyomány az Istenes énekek megjelenése előtt

Mészáros Éva (ELTE)
Táj és identitás – A vidék idill korokon átívelő jelentősége az angol kulturális emlékezetben

Molnár Dániel (DE)
Ősök és hősök – Az elődök, illetve a múlt tisztelete és szerepe a Habsburg-dinasztia reprezentációjában

Nagy Emese (ELTE)
„The Stately Homes of England” – Utópikus-szatirikus olvasatok Ben Jonson To Penshurst (1616) és Alexander Pope Epistle to the Earl of Burlington (1731) uradalomverseiről

Petrovity Ádám (SZTE)
A humanista, akit nem lehetett elhallgattatni – Tranquillus Andronicus számvetése

Polgár Hanna (PTE)
„Azon versekben a Geniuson értetik egy olyan személy…” – Kísérlet a kora újkori magyar nyelvű drámairodalom Genius-fogalmának körülírására

Ráday Zsófia (ELTE)
Örökifjú bestiák – A közép- és kora újkori bestiáriumok hagyománya a kortárs magyar irodalomban

Szalai Fatima Eszter (PPKE)
Zöld erdőben, sík mezőben sétál egy madár – Közelítés a magyar vokális folklór jambikus lejtésű dalaihoz két közköltészeti szövegcsalád variálódásának vizsgálatán keresztül

Szász Keve (SZTE)
Irodalmi horcruxok – Antik művek szerves továbbélése egy humanista pásztoreklogában

Telepóczki Lili (DE)
Historia docet, fabula delectat – Történelem és fikció a Megszabadított Jeruzsálemben

Topos Annabella (ELTE)
Az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet aspektusai Pázmány Péter Feleletében és a Kalauzban