A történelem és az irodalom nagyon sok esetben kéz a kézben jár egymással: a történelem viszontagságait, ok-okozatiságát mintaként dolgozzák fel a különböző korok írásai, míg az egyes szövegek megértésében segítségül lehet hívni a történelmet, hogy annak vizsgálatával széleskörű képet kapjunk az irodalmi alkotásról. Ezáltal egy történelmi eseményt vagy személyt más megítélésben lát és láttat a különböző korok embere: ami egy bizonyos korban fájdalmas vereségként fogalmazódik meg, az a későbbiekben dicső múlttá képes emelkedni az emlékezet tengerén.
Két egymástól gyökeresen eltérő korban más szempontok emelkednek egymás fölé, nem ugyanaz kerül előtérbe napjainkban, mint ami 350 évvel ezelőtt volt fontos. Ilyen kettős koncepció és világlátásbeli különbségek figyelhetők meg Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem című eposzában, valamint a kétezres évek elején írt és bemutatott Zrínyi 1566 című Moravetz Levente által írt és rendezett rockmusicalben. A történet ugyanazt a történelmi személyt eleveníti meg, ugyanazt az eseményt tárja fel és emlékezik vissza rá, viszont teljesen más megközelítésben. A modern zenemű nem csak a kora újkor irodalmának 21. századi kortárs popkulturális tovább- és újragondolása, hanem egy eszméé, egy egyéné egyaránt.
Kutatásomban irodalomtudományi szempontból vizsgálom meg azt, hogy az eposz keletkezésétől számolva több mint 350 év távlatából milyen egybeesések és eltérések maradtak ránk a várvédő Zrínyi Miklós életéből és emlékezetéből, milyen hasonlóságokat lehet felfedezni a két mű keletkezéstörténetében, epizódjaiban, szereplőábrázolásaiban, külön figyelmet fordítva a két szerző – a hadvezér Zrínyi Miklós és az író-rendező Moravetz Levente – életpályájára. Emellett nem csak a két szövegre igyekszem összpontosítani, hanem arra a két ellentétes korra, amelyben íródtak. Így keresem a választ arra, hogy milyen volt az a politikai-társadalmi kor, amelyben születtek a darabok, illetve, hogy ez hogyan határozta meg a szövegek végső történetalakítását és üzenetét az akkori és a mindenkori ember számára.