Forró-Bathó Eszter-Anna vagyok a Babeș–Bolyai Tudományegyetem másodéves hallgatója. Mellékszakomat tekintve (összehasonlító irodalomtudomány) egyre jobban tudom megtalálni a kapcsolódási pontokat a különböző korok különböző műveiben. Egy motívum, szimbólum, személy, eszme megjelenítése az egymástól távol eső korok és nemzetek irodalmában mindigis foglalkoztatott. Egy félévi beadandó alkalmával figyeltem meg azt, hogy a magyar középkor és kora újkor irodalma milyen sokszor és milyen sokféleképpen jelenik meg a kortárs popkultúrában. A musicalek és/vagy történelmi rockoperák szeretete kisgyermek koromra nyúlik vissza, amikor családi kirándulások alkalmával mindig ezeket hallgattuk szüleimmel és testvéremmel az autóban. Ezt a fajta „felismerésemet” és a zenei műfaj iránti vonzalmamat igyekeztem és igyekszem összehangolni, megtalálni a kapcsolatot azok között a korok között, ami bár elsőre nagyon távolinak hat egymástól, mégis mondanivalójában a mindenkori embert ugyanúgy megmozgat, mint a 17. vagy 21. századit. Bár főbb kutatási témám/területem a színház, az erdélyi színjátszás a 19. században, mégis ezzel a konferenciával igyekszem tágítani érdeklődési körömet, hogy ezzel együtt saját magamat is fejleszthessem. Mindez számomra nemcsak egyfajta „kilépés a komfortzónából”, hanem egy „félig-meddig elfelejtett”, de felszínre törő gyermekkori szenvedélyem kibontakoztatása is!

Forró-Bathó Eszter-Anna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Forró-Bathó Eszter-Anna (BBTE)

2024

Történelem és történelmi hősök ábrázolása a 17. századi politikai érdekek és a 21. századi popkultúra világában

A történelem és az irodalom nagyon sok esetben kéz a kézben jár egymással: a történelem viszontagságait, ok-okozatiságát mintaként dolgozzák fel a különböző korok írásai, míg az egyes szövegek megértésében segítségül lehet hívni a történelmet, hogy annak vizsgálatával széleskörű képet kapjunk az irodalmi alkotásról. Ezáltal egy történelmi eseményt vagy személyt más megítélésben lát és láttat a különböző korok embere: ami egy bizonyos korban fájdalmas vereségként fogalmazódik meg, az a későbbiekben dicső múlttá képes emelkedni az emlékezet tengerén.

Két egymástól gyökeresen eltérő korban más szempontok emelkednek egymás fölé, nem ugyanaz kerül előtérbe napjainkban, mint ami 350 évvel ezelőtt volt fontos. Ilyen kettős koncepció és világlátásbeli különbségek figyelhetők meg Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem című eposzában, valamint a kétezres évek elején írt és bemutatott Zrínyi 1566 című Moravetz Levente által írt és rendezett rockmusicalben. A történet ugyanazt a történelmi személyt eleveníti meg, ugyanazt az eseményt tárja fel és emlékezik vissza rá, viszont teljesen más megközelítésben. A modern zenemű nem csak a kora újkor irodalmának 21. századi kortárs popkulturális tovább- és újragondolása, hanem egy eszméé, egy egyéné egyaránt.

Kutatásomban irodalomtudományi szempontból vizsgálom meg azt, hogy az eposz keletkezésétől számolva több mint 350 év távlatából milyen egybeesések és eltérések maradtak ránk a várvédő Zrínyi Miklós életéből és emlékezetéből, milyen hasonlóságokat lehet felfedezni a két mű keletkezéstörténetében, epizódjaiban, szereplőábrázolásaiban, külön figyelmet fordítva a két szerző – a hadvezér Zrínyi Miklós és az író-rendező Moravetz Levente – életpályájára. Emellett nem csak a két szövegre igyekszem összpontosítani, hanem arra a két ellentétes korra, amelyben íródtak. Így keresem a választ arra, hogy milyen volt az a politikai-társadalmi kor, amelyben születtek a darabok, illetve, hogy ez hogyan határozta meg a szövegek végső történetalakítását és üzenetét az akkori és a mindenkori ember számára.

Absztraktok

Ismerd meg további előadóinkat!

Andl-Beck Boróka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Andl-Beck Boróka (ELTE)

Az együttérzés lehetősége – A brit rabszolga-kereskedelem felszámolása Ann Yearsley és William Turner ábrázolásaiban

Bakonyi Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Bakonyi Márton (PTE)

Szerelem, szerelem, mi a csuda vagy te? – A közköltészeti műalkotás hermeneutikája

Érchegyi Attila, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Érchegyi Attila (ÓE)

Szövegkritikai elemzés szoftveres támogatása

A hallgatói konferencia résztvevőjének profilképét helyettesítő ikon, szürke emberi sziluetett ábrázoló helykitöltő

Erdélyi Anita (SZTE)

A Hunyadi-tragédia Habsburg szemszögből

Erdős Angelika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Erdős Angelika (SZTE)

„én a’ Görögök között nem láttam eddig semmi jeledet” – Egy Colluthus-betét Haller János Trója-históriájában

Farkas Mónika, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Farkas Mónika (SZTE)

„Quel che mi pare è che, se non altro, sarà un po’ diversa dalle altre vite proprie” – Massimo d’Azeglio I miei ricordi című önéletrajza és annak folytatása Giuseppe Torelli tollából

Hári Kata, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Hári Kata (ELTE)

A haldoklás művészetének három arca – Kép és szöveg viszonya az Ars moriendi-kéziratban, Blockbuchokban és a tipografikus kiadásokban

Helmrich Márton, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Helmrich Márton (ELTE)

A magyarországi neolatin gyászversirodalom és Rimay János Epicédiuma

Horváth Margaréta, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) szervezője 2023-tól.

Horváth Margaréta (PTE)

Balassi Bálint és Rimay János vallásos énekei a Tholnay-énekeskönyvben – Kéziratos szöveghagyomány az Istenes énekek megjelenése előtt

Illés Kornél András, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Illés Kornél András (ELTE)

Disztópikus jövőkép mint érvelési eszköz Zrednai (Vitéz) Jánosnál

Karácsony Dávid, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Karácsony Dávid (ELTE)

Test és halál – Gyászfeldolgozás Nemesianus eklogaköltészetében

Mészáros Éva, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Mészáros Éva (ELTE)

Táj és identitás – A vidék idill korokon átívelő jelentősége az angol kulturális emlékezetben

Molnár Dániel, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Molnár Dániel (DE)

Ősök és hősök – Az elődök, illetve a múlt tisztelete és szerepe a Habsburg-dinasztia reprezentációjában

Nagy Emese, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Nagy Emese (ELTE)

„The Stately Homes of England” – Utópikus-szatirikus olvasatok Ben Jonson To Penshurst (1616) és Alexander Pope Epistle to the Earl of Burlington (1731) uradalomverseiről

Oláhné Kispál Anita, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Oláhné Kispál Anita (SZTE)

A Torkolatcsönd értelmezése a barokk tükrében

Pardi Boglárka, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Pardi Boglárka (ELTE)

A történelem hálójában – Havelok, a dán

Petrovity Ádám, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Petrovity Ádám (SZTE)

A humanista, akit nem lehetett elhallgattatni – Tranquillus Andronicus számvetése

Polgár Hanna, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Polgár Hanna (PTE)

„Azon versekben a Geniuson értetik egy olyan személy…” – Kísérlet a kora újkori magyar nyelvű drámairodalom Genius-fogalmának körülírására

Ráday Zsófia, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Ráday Zsófia (ELTE)

Örökifjú bestiák – A közép- és kora újkori bestiáriumok hagyománya a kortárs magyar irodalomban

Rákóczy Krisztina, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rákóczy Krisztina (ELTE)

A fráterellenes tartalmak változása a Piers Plowman kézirataiban

Rapa Annamária, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Rapa Annamária (BBTE)

Múlt és jövő a régiség középiskolai tanításában

Sediánszky Nóra, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Sediánszky Nóra (PTE)

Veronica Franco, Velence és a „szárnyas idő”

Szalai Fatima Eszter, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szalai Fatima Eszter (PPKE)

Zöld erdőben, sík mezőben sétál egy madár – Közelítés a magyar vokális folklór jambikus lejtésű dalaihoz két közköltészeti szövegcsalád variálódásának vizsgálatán keresztül

Szász Keve, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Szász Keve (SZTE)

Irodalmi horcruxok – Antik művek szerves továbbélése egy humanista pásztoreklogában

Telepóczki Lili, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Telepóczki Lili (DE)

Historia docet, fabula delectat – Történelem és fikció a Megszabadított Jeruzsálemben

Topos Annabella, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Topos Annabella (ELTE)

Az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet aspektusai Pázmány Péter Feleletében és a Kalauzban

Tóth Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Tóth Laura (SZTE)

Színház akkor és most, avagy Ludovico Gritti utóélete

Varga Laura, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója, 2024.

Varga Laura (DE)

A végidők bibliai képei – Adso Dervensis és az Antikrisztus eljövetele

Verner Ferenc (DE)

Prefektusok, udvarbírák és porkolábok Ecseden a 17. század első felében