Németh Kira Gabriella vagyok, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zenetudományi alapképzésének harmadéves hallgatója. Kutatási tevékenységemet elsősorban analízissel, illetve forma- és műfajtörténettel kapcsolatos kérdésfelvetések jellemzik; foglalkoztam már többek között Buxtehude és J. S. Bach orgonaműveinek struktúrájával, a fiatal Cziffra György zongorajátékának korabeli megítélésével, szakdolgozatomat pedig a 19. századi hangszeres intermezzók típusaiból írom. Ezúttal, összhangban a nők zenében betöltött mindenkori szerepe iránti személyes érdeklődésemmel, előadásom alapjául bizonyos szociokulturális jelenségek vizsgálata szolgál majd, hiszen Anna Amalia hercegnő életútja – az akkoriban igencsak virágzó weimari közegben értelmezve – a késő 18. századi zeneszerzőnők háttérbe szorításának univerzálisabb okait is meg-megsejteti.

Németh Kira Gabriella, LFZE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Németh Kira Gabriella (LFZE)

2021

A weimari hercegnő, aki zenét is szerzett, avagy a női komponisták megítélésének kérdései a 18. század második felében

A nők zenei életben betöltött szerepének tárgyalása évszázadokon át épült a nemek közötti különbségtétel általánosan elfogadott jelenségére; emellett egyfelől az előadó- és alkotóművészi tevékenység megítélésének tudatos szétválasztására, másfelől a társadalmi pozíció, a családi háttér és az azokból eredő kötelességek kérdéskörére. Nem véletlen tehát, hogy míg egy zenészdinasztia leszármazottjának énekesi pályafutása voltaképpen elkerülhetetlennek bizonyult, addig egy arisztokrata úrhölgy semmiféleképpen sem választhatta hivatásának a komponálást. Noha Anna Amalia von Braunschweig-Wolfenbüttel (1739–1807) zeneszerzéssel is foglalkozott, neve elsősorban a weimari klasszicizmus virágzásának kiindulópontjaként – a Weimarer Musenhof összetartó erejeként –, illetve kulcsfontosságú mecénásként él a köztudatban, semmint műveinek kiemelkedő színvonala révén. Ezzel összefüggésben meglehetősen kevés darabja maradt fenn, pedig többek között Erwin und Elmire című Goethe-megzenésítése (összehasonlítva az ugyanezen szövegre készült kortárs szerzeményekkel) nem pusztán a korabeli zenei nyelv sematikus elemein alapuló reprodukciós képességről árulkodik, hanem intuitív alkotói fantáziáról is. Vajon hivatásként tekintett volna a zenére, ha erre lehetősége nyílt volna? A szász-weimar-eisenachi hercegnő élete számos más, a felvilágosodáskori kulturális közeg egészére vonatkozó kérdést vet fel: az elkészített és a megőrzött alkotások arányát, az asztalfiókba száműzött remekművek számát vagy éppen a férfiprivilégium okait és mértékét. Előadásom célja Anna Amalia helyzetének értelmezésén keresztül, az adott időszak más női komponistáinak bevonásával és a fellelhető korabeli dokumentumok, irodalmi szövegek segítségével rávilágítani azokra a körülményekre, amelyek a késő 18. században a zeneszerzőnőket kuriózummá – a különös és a „más” egyik fő reprezentációjává –, az alkotóművészetet pedig a női nem negatív diszkriminációjának egyik alapvető területévé tették.

Absztraktok

Ismerd meg további előadóinkat!

B Székely Dorottya Piroska, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

B. Székely Dorottya Piroska (ELTE)

A római tanulmányok hatásának vizsgálata egy 17. századi magyar főpap könyvtárán

Béres Norbert, DE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Béres Norbert (DE)

Péntek magyar „alakváltozatai”

Domonkos Zsófia, BBTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Domokos Zsófia (BBTE)

Ahány Porta, annyi szokás: A másság érzékel(tet)ésének helyei Borsos Tamás erdélyi követ 17. századi feljegyzéseiben

Farkas Mónika, SZTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Farkas Mónika (SZTE)

“Se l'Ungheria, come l'Italia, fosse dominata da un solo pensiero [...]”. Magyar politikai ügyek a L'Opinione című folyóiratban

hajdu Ildikó, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Hajdu ldikó (ELTE)

A krisztológiai allegorézis problematikája a 16. század második felének magyar nyelvű protestáns zsoltárirodalmában

Hegedűs Anna Rita, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Hegedűs Anna Rita (ELTE)

Idegen környezetben: A dialógus lehetőségei Francesco Suriano szerint

A hallgatói konferencia résztvevőjének profilképét helyettesítő ikon, szürke emberi sziluetett ábrázoló helykitöltő

Kanász Viktor (PTE) – Kriston Dorottya (PPKE)

Egy poligráfus követ I. Rudolf udvarában. Pietro Duodo műve a Habsburg Birodalomról és a Magyar Királyságról

Kovács Annamária, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója és szervezője, szerkesztője

Kovács Annamária (ELTE)

„Non sicut ceteri homines”: A gyermek Jézus reprezentációi a középkori Magyarországon

Molnár Cintia, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Molnár Cintia (ELTE)

Aranymetszésponton a Balassa-kódex 61. éneke, a Katonaének

Pintér Tamás, PTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Pintér Tamás (PTE)

Nemzetiségi ellentétek és kooperáció az utolsó török háború (1788–1791) kényszerében. Farádi Vörös Ignác és Rabach kapitány barátságának története

Rácz K. Bence, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Rácz K. Bence (ELTE)

Idegenek a szentkultusz szolgálatában: Szegények, zarándokok, pogányok Árpádházi Szent Erzsébet és Szent Margit 13. századi hagiográfiájában

Szmutku Melinda, BBTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Szmutku Melinda (BBTE)

Két „idegen” a 17. századi Magyarországon: Az „új tanítók” és a „pogány török” reprezentációi Kopcsányi Márton műveiben

A hallgatói konferencia résztvevőjének profilképét helyettesítő ikon, szürke emberi sziluetett ábrázoló helykitöltő

Törtei Renáta (PPKE)

Thököly Imre regényes élete két rég elfeledett hispán forrás tükrében

Varga László Dávid, LFZE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Varga László Dávid (LFZE)

„Barokkos” túlzásokkal elcsúfított gregorián? Ismeretlen kódexcsoport a nyugati egyház középkori zenei tradíciójának olvasztótégelyében

Vrabély Márk, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Vrabély Márk (ELTE)

Két középkor végi magyar ferences külföldön: Temesvári Pelbárt és Laskai Osvát művei egy hagenaui nyomdában