A vesztfáliai béke (1648) utáni évtizedekben egyre több értekezés látott napvilágot a hatalmi egyensúly koncepciójáról, amely az európai politikai gondolkodás egyik vezérelvévé vált. A kifejezés az utrechti békeszerződés (1713) révén a hivatalos diplomáciai nyelv részévé vált, amely szerint a fő cél „a kereszténység békéjének és nyugalmának megteremtése az egyenlő erőviszonyok (an equal balance of power) lefektetése révén”.
Előadásom tárgya az utrechti békeszerződést megelőző spanyol örökösödési háború (1701–1714) utolsó éveinek angol politikai miliője; az angol politikai médiában fellelhető, a háború lezárásával kapcsolatos nyilvános vita műfaji sajátosságainak bemutatása. Az előadás során különösen egy kifejezésre, az (európai) „hatalmi egyensúly” vagy „erőviszonyok” (balance of power) fogalmára összpontosítok, legfőbb kérdésfelvetésem a következő: hogyan, miként épült be a hatalmi egyensúly fogalma a kortárs angol politikai média különböző műfajaiba (politikai pamfletek, értekezések, újságok, tudósítások, parlamenti iratanyag és prédikációk); milyen kontextusban használták és hogyan interpretálták a különböző műfajok és szerzők a(z európai) hatalmi egyensúly fogalmát?
Az előadás során részletes elemzésre kerül Jonathan Swift (1667–1745) „A szövetségesek magatartása” (The Conduct of the Allies, 1711) című háborúellenes politikai röpirata, és bemutatásra kerülnek a kortárs parlamenti iratanyag vizsgálatával kapcsolatos legújabb kutatási eredmények; kiemelve a hatalmi egyensúly elvének reprezentációját a parlamenti dokumentációban, különös tekintettel az alsóházi és a felsőházi naplókra. Az előadás doktori kutatásom témájához illeszkedik, melyben a hatalmi egyensúly elvének 17–18. századi kortárs angol recepcióját vizsgálom különböző médiumokon, illetve a hatalmi egyensúly politikai ikonográfiáján keresztül.