Figula János vagyok, az ELTE harmadéves doktorandusza (Irodalomtudományok, A magyar barokk). Magyar, esztétika és pedagógia szakokon végeztem, majd zenei tanulmányokat folytattam a grazi és bécsi zeneakadémián. A prózában előforduló ritmikus jelenségeket vizsgálom, ezen belül a határterületek fontosak számomra a különböző műnemek között: mikor válik prózává, művészi szöveggé a köznyelv és mikortól válik verssé a próza. Szívesen foglalkozom még a zenével, illetve a zene és a szöveg kapcsolatával.

Figula János, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Figula János (ELTE)

2020

Szerkesztői magatartás és ami mögötte van – Révai Miklós Faludi-kiadásai (1786, 1787)

Faludi Ferenc élete során folyamatosan nyomdák közelében élt és dolgozott, prózai művei két kivétellel (Téli éjszakák, Történetek a Szűz Máriáról) meg is jelentek életében, gyakran több kiadásban is, mely kiadásokat mindig gondosan ellenőrizte és javította. Vagyis elmondhatjuk, hogy hozzáértő, gondos kiadója volt saját szövegeinek is és minden lehetősége megvolt műveinek kiadására.

Versei viszont nem jelentek meg életében, részben kéziratos formában terjedtek, részben a szájhagyomány útján, mivel igen kedveltek voltak. Ezt kihasználva és a költő emléke előtt tisztelegve jelenteti meg Révai Miklós a költő halála után hét évvel a verseket Győrben, majd egy évvel később „megjobbítva” Pozsonyban. A két kiadásban vannak eltérések, viszont egy közös jegyük is van, mely elmondható az összes többi kiadásról is a mai napig: a költő szellemi hagyatékát tükröző kéziratos versesfüzetet – melynek fakszimile kiadása 1992 óta elérhető a nagyközönség számára is – figyelmen kívül hagyja. „Ki merné ma Ady Endre vagy József Attila köteteinek verssorrendjét vagy írásmódját megváltoztatni?” – teszi fel a kérdést Borián Elréd, Faludi kéziratainak kiváló kutatója és ad is egy lehetséges választ: „Ám ha csak kéziratok maradtak volna tőlük, bizonyára nagy viták lennének a verssorrendről.” (ItK, 2016, 504.)

De Faludi nemcsak kéziratokat hagyott az utókorra, hanem egy kötetet, melynek sorrendje hasonlóságokat mutat Zrínyi Syrena-kötetével, mint arra Kovács Sándor Iván rámutatott és aki kézbe veszi a fakszimile kiadást, jól láthatja, hogy egy nagy gonddal elkészített munkáról van szó, melyet a korban ajándéknak készítettek a költők fontos emberek számára. Jelen esetben ezt az ajándékot Faludi az utókornak szánhatta, de eddig még nem fogadtuk el és költői testamentumának és verseinek kritikai kiadása várat magára.

Előadásom keretében a következő kérdésekre keresem a választ: miért nem adta ki Faludi a verseit, miért nem tartotta Révai magát az általa nagyrabecsült költő végakaratához és miért kellett újra kiadni a verseket egy év elteltével?

Absztraktok

Ismerd meg további előadóinkat!

Bakos Dzsenifer, SZTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Bakos Dzsenifer (SZTE)

Ki, ha nem Verancsics avagy egy anonim kézirat attribúciója

Derzsenyi Dávid, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Derzsenyi Dávid (ELTE)

Az ineditum kéziratok beszerzési korlátainak hatása Isaac Vossius (1618–1689) holland humanista könyvtáros természetfilozófiai profilváltására

Farkas Mónika, SZTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Farkas Mónika (SZTE)

Ami az életrajzból kimaradt: adalékok Massimo d’Azeglio I miei ricordi c. regényéhez a Torinói Állami Levéltár d’Azeglio-kéziratállománya alapján

Hernády Judit, PPKE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Hernády Judit (PPKE)

„Egyszer írt versemet nem is jobbítottam...”: A kézirat mint a költői alkotásmódról nyerhető információk forrása a Koháry-kolligátumok tükrében

Kintli Dóra, PPKE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Kintli Dóra (PPKE)

Nova ex Hungaria: Tudósítás a török-magyar összecsapásokról 1546-ból

Kovács Annamária, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója és szervezője, szerkesztője

Kovács Annamária (ELTE)

A Königsbergi Töredék és kéziratos környezete

Kriston Dorottya, PPKE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Kriston Dorottya (PPKE)

Kihívások és együttműködés a kéziratos források feldolgozása terén

Molnár Cintia, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Molnár Cintia (ELTE)

A Balassa-kódex első másolójának arcképe a rejtőzködő, 3*33-as szuperkompozíciós olvasatban

Rédey János, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Rédey-Keresztény János (ELTE)

Hogyan lesz a nyomtatott versből kézirat? Esettanulmány a 18. századi latin költészetről Agyich István példáján keresztül

Schvéd Brigitta, PTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Schvéd Brigitta (PTE)

A hatalmi egyensúly elve az angol politikai médiában az utrechti békéről folytatott vita főbb műfajainak tükrében (1710–1713)

Székely Márton, ELTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Székely Márton (ELTE)

Taqi al-Din Kāšāni költői antológiája és a 11. századi perzsa líra kéziratos hagyománya és recepciótörténeti kérdései

Szolnoki Anna, PTE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Szolnoki Anna (PTE)

„De meg fogom nevezni, mint Szaklányit”: A Mondolat és a Szaklányi-Hunyadi levél összefüggései

Vass Csongor, BBKE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Vass Csongor (BBKE)

Baranyi Pál kéziratokkal kiegészülő biográfiája

Vitkai Nóra, DE, a Fiatalok Konferenciája (FiKon) előadója

Vitkai Nóra (DE)

A harag Landovics István SJ prédikációiban