Előadásom során a jezsuita rend tudásközvetítő szerepét kívánom röviden áttekinteni Európa és Japán között a 16. század során. A rend kiemelkedően fontos szerepet játszott a két régió közötti szellemi kapcsolat alakulásában, ugyanis egészen az évszázad utolsó évtizedéig az egyetlen állandó európai jelenlétet az Japán-szigeteken a jezsuiták adták. Ezt a monopolhelyzetet egészítette ki a jezsuiták sajátos rendfelépítése és adminisztrációs rendszere, amelynek köszönhetően a nagy földrajzi távolságokhoz mérten egy aktív, rendkívül jól szervezett és részletes információs hálózat alakult ki Európa és Japán között Makaó és Goa érintésével. Ez az információs hálózat egy kétirányú, több célt szem előtt tartó vállalkozás volt, résztvevő tagjai pedig elsősorban a jezsuita rendtagok voltak, noha a rendszer működéséhez elengedhetetlen volt a portugál kereskedőkkel való együttműködés. A Japánban tevékenykedő jezsuita misszionáriusok a hittérítés mellett egyfajta kultúra és tudásközvetítői szerepet is betöltöttek Európa és Japán között, amely során a távol-keleti országban szerzett ismereteiket és élményeiket részletes, szinte formula alapján készülő jelentéseikben juttatták el Európába. Míg az Európából származó tudásanyagot és kultúrát elsősorban az oktatáson keresztül igyekeztek átadni a japánoknak. Ebben a tevékenységben jelent majd fordulópontot Alessandro Valignano vizitátori tevékenysége, melynek első éveiben kezdték meg működésüket az első jezsuita szemináriumok, melyekhez a tananyagot, az itáliai származású Valignano állította össze, a korszak jezsuita oktatási normáinak szellemében. Továbbá az ő nevéhez fűződik a könyvnyomtatás meghonosítása Japánban, melynek fő célja a szemináriumok (tan)könyv igényeinek kielégítése volt, de emellett a japán irodalom első nyomtatott művei is a jezsuiták nyomdájából került ki.
Lédig Dávid vagyok, a harmadik évemet kezdem az ELTE BTK Történettudomány Doktori Iskolájának Közép és Kora Újkori Egyetemes Történelem programján. A kutatási területem a kora újkori japán történelem, külön kiemelve az Európa és Japán közötti első kulturális, kereskedelmi és vallási kapcsolatokat. A doktori disszertációm témája és egyben a kutatásom kerete a jezsuita rend japán misszió 1549 és 1630 között.

Lédig Dávid (ELTE)
A jezsuita rend tudásközvetítő szerepe Európa és Japán között a 16. században
Absztraktok
Ismerd meg további előadóinkat!

Farkas Flóra (ELTE)
„Conferre ac comparare” – Kétnyelvű könyvek mint a (nyelv)tudás közvetítői

Farkas Mónika (SZTE)
Itália a neoguelf és a mérsékelt-liberális irányzatok között: Rosmini, Gioberti és Balbo értekezéseinek hatása a 19. századi olasz opinione pubblica és a nemzeti identitás formálódására

Kovács Annamária (ELTE)
Filozófia a szószékről, avagy a középkori prédikáció mint tudáshordozó

Kovács Dániel László (PTE)
„A kik itt tanultabbak, mind idegen vármegyékből valók...”: A csurgói református gimnázium első évtizedének (1792–1800) prominens alakjai, prozopográfiai vizsgálat

Németh Kira Gabriella (LFZE)
Felvilágosodás kori német nyelvű diskurzus a nők neveléséről, tehetségéről és zenei tevékenységéről

Pintér Tamás (PTE)
Adalékok az 1790–1800 közötti baranyai hivatalviselők iskolázottsági hátterének vizsgálatához