Gyöngyösi István Tusor Péter friss felfedezései szerint a nagyszombati jezsuitáknál folytatta tanulmányait: Gyöngyösi neve 1644-ben a nagyszombati jezsuita gimnázium első osztályába beiratkozók között szerepel, 1650-ben a retorikai osztályt kezdi meg ugyanitt, 1651-ben pedig a nagyszombati egyetem első évfolyamába iratkozik be. Bizonyos tehát az, hogy Gyöngyösi Nagyszombatban tartózkodott (és tanult) akkor, amikor 1651-ben megjelent a retorikai osztály hallgatóinak alkalmi neolatin költeményeket tartalmazó, a nagyszombati egyetem újonnan felavatott filozófiai doktorait köszöntő nyomtatványa (RMNy 2389), amelynek aláírói között ott találjuk Esterházy Pál – későbbi nádor és Gyöngyösi pártfogója – nevét is. Az előadás a nyomtatvány szövegeit retorikai-poétikai szempontok mentén vizsgálja, elsősorban Cyprianus Soarius (Soarez) retorikai rendszerére (De arte rhetorica) támaszkodva, amelyet az egységesített jezsuita tanterv mint retorikatankönyvet ír elő, azt az előzetes feltevést fogalmazva meg, hogy a Soarez retorikájában megtalálható retorikai alakzatok és trópusok az alkalmi költeményekben is visszaköszönnek. Az előadásban vizsgált másik hipotézis az, hogy Gyöngyösi István 1695-ben megjelent (s a címoldalon 1681-re datált) ΠΑΛΙΝΟΔΙΑ Prosopopeia Hungariae című munkája – amelyet az újonnan nádorrá választott Esterházy Pálnak ajánl – retorikai-poétikai tekintetben analóg a jezsuita kiadvány szövegeivel. Gyöngyösi munkájának, valamint az alkalmi verseknek az elemzése és összehasonlítása során az előadás kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a szövegek mely antik szerzőkre és művekre referálnak, illetve miként kezelik építik be az antik motívumokat és toposzokat saját utalásrendszerükbe.
Jezsuita retorika Gyöngyösi István Palinódiájában
Absztraktok
Ismerd meg további előadóinkat!
Farkas Flóra (ELTE)
„Conferre ac comparare” – Kétnyelvű könyvek mint a (nyelv)tudás közvetítői
Farkas Mónika (SZTE)
Itália a neoguelf és a mérsékelt-liberális irányzatok között: Rosmini, Gioberti és Balbo értekezéseinek hatása a 19. századi olasz opinione pubblica és a nemzeti identitás formálódására
Kovács Annamária (ELTE)
Filozófia a szószékről, avagy a középkori prédikáció mint tudáshordozó
Kovács Dániel László (PTE)
„A kik itt tanultabbak, mind idegen vármegyékből valók...”: A csurgói református gimnázium első évtizedének (1792–1800) prominens alakjai, prozopográfiai vizsgálat
Lédig Dávid (ELTE)
A jezsuita rend tudásközvetítő szerepe Európa és Japán között a 16. században
Németh Kira Gabriella (LFZE)
Felvilágosodás kori német nyelvű diskurzus a nők neveléséről, tehetségéről és zenei tevékenységéről
Pintér Tamás (PTE)
Adalékok az 1790–1800 közötti baranyai hivatalviselők iskolázottsági hátterének vizsgálatához